کد مطلب:210481 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

مفضل بن عمر جعفی
«مفضل بن عمر جعفی» از اصحاب و یاران تراز اول امام صادق علیه السلام بود. وی یكی از معدود خواص آن حضرت علیه السلام و از فقیهان و دانشمندان بزرگ و مورد وثوق است. [1] وی به علاوه متصدی و عهده دار برخی امور امام صادق علیه السلام نیز بود.

«گروهی از شیعیان به مدینه آمدند و از امام صادق علیه السلام تقاضا كردند تا فردی را به آنان معرفی كند كه هنگام نیاز در امور دینی و احكام شرعی به وی مراجعه كنند. امام علیه السلام فرمود: هر كس سؤالی داشت، نزد من بیاید، از خودم بپرسد و برود. آنان عذر آوردند كه این كار برای شان مقدور نیست و از این رو اصرار كردند كه آن حضرت علیه السلام حتما شخصی را تعیین فرماید. امام علیه السلام فرمود: مفضل بن عمر جعفی را برایتان تعیین كردم. آنچه بگوید پذیرا باشید؛ زیرا او جز حق چیزی



[ صفحه 63]



نمی گوید.» [2] .

حضرت امام صادق علیه السلام برای مفضل بن عمر جعفی، درس توحید و یگانه پرستی می فرمود، كه مجموع آن دروس به صورت كتاب «توحید مفضل» مشهور است. این درس ها خود شاهدی است بر عنایت مخصوص امام علیه السلام به مفضل و علو مرتبت و مقام وی، نزد خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله درباره ی محبت مخصوص حضرت امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر جعفی نقل شده است كه امام علیه السلام به او فرمود: «ای مفضل! به خدا سوگند، تو را دوست دارم و كسی را كه تو را دوست بدارد نیز، دوست می دارم.» [3] .



[ صفحه 65]




[1] جامع الرواة، ج 2.

[2] كتاب رجال / علامه كشي.

[3] الاختصاص / شيخ مفيد؛ بحارالانوار، ج 47.